Nieuw logo geel

12 stappen en inzichten die je fanbase doen groeien

Tot 10 jaar geleden stelde ik me heel afhankelijk op wat betreft onze muziek. We focuste ons op perspromotie en pluggers voor de promotie van onze muziek. Maarja, wij maken muziek in een niche en hardrock is niet bepaald hip ‘on the moment’. Maar dat betekent niet dat er niet heel veel liefhebbers voor zijn!

Foto: Willem Wouterse

We gingen mee in het vertrouwde businessmodel van ‘de muziekindustrie’. Wat dat ons bracht? Niet zo heel veel moet ik bekennen. Een bekend gezegde is: “If you always do what you’ve always done, you’ll always get what you’ve always got.” Het was dus tijd voor iets anders. En op dat moment ontdekte ik online marketing. Een manier van het promoten van onze muziek op onze éigen voorwaarden! En ik had niet voor mogelijk gehouden wat voor een impact dat op me zou maken.

Ik gun dat jou ook, dus daarom geef ik je bij deze de 12 stappen en inzichten die voor mij de grootste impact hebben gemaakt. Vooral stap 12 is heel krachtig, omdat je daarmee je eigen muzikale carrière in handen neemt als een echte ‘musicpreneur’:

1. Start met online marketing voor je muziek en doe het zélf
Hoe kun je meer mensen tegelijk bereiken en in aanraking laten komen met je muziek? Hoe vind je daar de JUISTE mensen voor? Door te starten met online marketing kon ik dit bereiken. Het zorgde echt voor een grote transformatie in m’n denken en doen. Ik voelde meteen dat het impact had, ondanks het kleine budget. Het voelde zo veel krachtiger dan in de tijd dat ik de promotie van anderen liet afhangen. Dit komt mede doordat je dan zélf met authentieke marketing aan de gang gaat in plaats van dat je het uitbesteedt. Wie is er nou enthousiaster over je eigen muziek dan jezelf!?

2. Ontdek je USP
Ten eerste is het belangrijk dat je weet in welk hokje je te plaatsen bent. Huh, wat?! Yup! Eerst moet je jezelf in een hokje plaatsen, zodat mensen je kunnen vinden. Daarna is het dan juist weer belangrijk dat je weet waarmee je je onderscheidt ten opzichte van de rest binnen je genre en niche. Weet wat je Unique Selling Point is! Waar wil jij bekend om worden?

3. Producten + online webshop
Hoe ga je je producten (muziek en merchandise) aanbieden? En wat voor een producten? Doe dit niet alleen bij optredens, maar ook online met je eigen webshop! Zeker als je aan de slag gaat met online marketing, dan trek je nieuwe fans aan die wellicht nog niet wonen in de buurt van de plekken dat je optreedt.

4. Ken je ideale fan
Wie wil je eigenlijk bereiken? Hoe ziet jouw ideale fan eruit? Als je weet aan wie je je richt, dan kun je veel makkelijker posts schrijven die connectie maken met je volgers. Maak een ‘profielschets’ met demografische gegevens en interesses en hou die in gedachte op het moment dat je schrijft.

5. Zorg voor meerdere ‘bubbels’
Je kunt meerdere ‘bubbels’ maken waarin fans zichzelf kunnen toevoegen. Als je er meerdere hebt en iemand is ‘lid’ van meerdere van die bubbels, dan zien ze je vaker voorbij komen en blijf je top-of-mind. Bijvoorbeeld: je Facebook-pagina, je Instagram-account, je mailinglist en misschien ook wel een Facebook-groep.

6. Content, content, content!
Er zijn 6 verschillende soorten posts die je kan delen op social media en in mailings waardoor je een goed mix krijgt van wat je deelt. Daardoor kun je veel vaker posten dan je denkt zonder irritant te worden, met als voordeel dat je top-of-mind wordt bij je volgers. Iedere dag/week komen ze weer een keer met je in aanraking waardoor je niet vergeten wordt.

7. Social media advertenties
Zodra je merkt dat je posts in je ‘fanbubbels’ goed werken, ga dan adverteren op social media om je volging sneller op te kunnen bouwen. Social media ads zijn als een versterker: als je akoestisch geen gitaar kunt spelen, dan zal een versterker dat alleen maar duidelijker maken. Dat geldt ook bij advertenties. Maar als jij je ‘content game’ goed op orde hebt, is het tijd om nieuwe fans aan te trekken met social media advertenties!

8. 3 belangrijke onderdelen voor groei
Fans, connecties en geld: dat zijn de 3 belangrijke onderdelen voor groei en ze versterken elkaar. Als je veel fans hebt dan komen die connecties en geld veel gemakkelijker. Als je goede connecties hebt, kun je eerder meer fans en geld aantrekken. En als je meer geld hebt dan kun je ook eerder onder de aandacht komen van fans en connecties (bijvoorbeeld door advertenties). Andersom werkt het ook helaas, dus als alle 3 laag zijn, wordt het lastiger. Begin 1 voor 1 deze punten aan te pakken en je muziekcarrière zal groeien.

9. Investeren
Investeer in je muziekcarrière. Wees niet bang! Want investeren is niet hetzelfde als ‘geld uitgeven’. Bij een investering betekent het dat het geld weer terugkomt. Op welke termijn, dat is afhankelijk van je situatie en hetgeen waarin je investeert. Dus stel, je koopt een nieuwe versterker… is dat ‘geld uitgeven’ of een ‘investering’? Het eerste! Want er komt niet gegarandeerd geld voor terug. Betalen voor een goede webshop? Dat is een investering! Want hoe beter jouw e-commerce in elkaar zit, hoe meer je online gaat verkopen. Een cursus doen op zakelijk gebied voor je muziek? Ook dat is een investering.

10. Focus
Focus jezelf zoveel mogelijk op 1 muzikaal project. Als je je ‘3 belangrijke onderdelen’ (fans, geld en connecties) zoals hierboven besproken teveel verspreidt over meerdere projecten, dan zullen alle projecten in totaal minder hard groeien dan als je het zou toepassen op 1 hoofddoel. 1 + 1 = 3!

11. Werk aan jezelf
Je mindset is heel belangrijk. Als jij jezelf afremt dan wordt jouw muzikale carrière ook afgeremd. Denk meer als een ondernemer. Zorg dat jij de controle hebt! Dat betekent niet dat je alles zelf hoeft te doen, maar wel dat jij zelf de juiste beslissingen maakt. Daarvoor moet je sterk in je schoenen staan. Jezelf durven zijn en geen blokkades voelen. Heb je dat gevoel nu nog niet? Werk eraan!

12. Ben een musicpreneur
Stel jezelf minder afhankelijk op van anderen. Neem meer eigen verantwoordelijkheid. Wijs niet met je vinger naar anderen bij iedere tegenslag of probleem. Vind je dat je te weinig optredens hebt? Denk dan wat je daar zelf aan kunt doen, welke stappen je kunt ondernemen waardoor het wel gaat gebeuren. Dat betekent dus niet per se dat je het zelf moet doen (misschien wel, misschien niet), maar wel dat je zélf stappen gaat zetten om het te verbeteren. Wacht niet totdat anderen het gaan doen.

Dat zijn ze, dé belangrijkste stappen. Welke punten gaat bij jou al goed, en welke minder? Laat het hieronder weten in een reactie. 

Groetjes,
Mirjam

P.S. Als je graag hulp wil bij deze 12 stappen en nog veel meer: ik heb deze praktische gemaakt en in de F.I.R.E. training en F.I.R.E. community gestopt. Meer informatie vind je hier: https://www.onlightning.nl/fire/

LET’S CONNECT

GEGEVENS

onlightning
mirjam@onlightning.nl

kvk: 72223812
btw: NL001802291B85

Algemene voorwaarden 
Privacyverklaring

SCHRIJF JE IN VOOR UPDATES