3 tips voor aansprekende social media posts voor muzikanten
Ben je muzikant en vind je het lastig om voldoende social media berichten te bedenken? Zonde! Want juist als muzikant ben je creatief en is er heel veel wat je kunt delen om zichtbaar te worden én te blijven. In dit artikel geef ik 3 belangrijke mindset-tips die jou de inzichten geven voor meer inspiratie.
Je hoort regelmatig dat het belangrijk is dat je als band of muzikant je ‘socials op orde’ moet hebben. Je hebt daar wel een beeld bij: programmeurs kijken naar het aantal volgers, wanneer je laatste post was en hoeveel reacties en likes je op je posts krijgt. Als dat naar voldoening is, dan maak je eerder kans op dat optreden.
Dus je gaat semi-enthousiast aan de slag. Je probeert regelmatig te posten, maar na 2 weken ben je er wel een beetje klaar mee. Het kost je veel energie om leuke dingen te bedenken en je krijgt er eigenlijk ook maar weinig respons op. Voor wie doe je het überhaupt? Zoveel volgers hebben jullie misschien nog niet, en het bereik op Facebook is tegenwoordig om te huilen.
Dus je denkt: “Zak er maar in!”. Als programmeurs daar niet omheen kunnen kijken, dan laat ook maar hangen. En zo zijn er weer een paar weken voorbij zonder leuke boekingen.
Weet dat dit anders kan! Als muzikant zit je op een goudmijn aan ‘content’. Met content bedoel ik foto’s, video’s en teksten waarmee je iets wil vertellen aan je volgers. Waarmee je connectie maakt met je fans.
1) Vrijwel alles is content. Zeker als muzikant zijnde. Je vergeet het al snel, maar het is écht wel speciaal als je aan het repeteren, opnemen of aan het soundchecken bent. Of backstage aan het chillen, in de bandbus zitten of een aftershow maaltijd aan het verorberen zijn. Je kunt beter een teveel aan content hebben dan te weinig. Alles wat je teveel hebt, sla je op voor een later moment, voor wanneer je bijvoorbeeld een langere tijd geen optredens hebt.
2) Mix it up! Je zal merken dat persoonlijke posts zoals selfies de meeste betrokkenheid oproepen. Ga nou niet ALLEEN MAAR selfies posten, maar bedenk van tevoren een mooie mix aan posts, van simpele foto’s tot diepzinnige verhalen achter je liedjes en alles daar tussen.
3) Kies een frequentie en stick to it. Spreek met jezelf af hoe vaak je iets gaat posten en hou dit vol. Je zal merken dat mensen er rekening mee gaan houden en dat er steeds meer en enthousiaster op wordt gereageerd, zeker als je in de tussentijd je fanbase vergroot. Verwacht geen snel succes, dat je binnen 3 weken van niemandsland naar community-oase groeit. Hou op z’n minst een half jaar tot een jaar vol. En waarom daarna nog stoppen?
Geeft dit je nu al voldoende inspiratie? Fijn! Ga aan de slag en noteer alle ideeën die in je op komen. Hulp nodig met vervolgstappen? Wil jij echt eens werk marken van jouw zichtbaarheid als muzikant? Kijk dan eens bij ‘F.I.R.E. (TRAINING + COMMUNITY)’ in het menu hierboven.
Groetjes,
Mirjam
P.S. Wil jij nieuwe blogs en andere tips in je inbox ontvangen? Schrijf je hieronder in:
GEGEVENS
onlightning
mirjam@onlightning.nl
kvk: 72223812
btw: NL001802291B85
site content
SCHRIJF JE IN VOOR UPDATES