Ik weet het: het is eng om doelgroepen uit te sluiten. Kun je niet beter gewoon ‘iedereen’ als doelgroep hebben, en kijken wie er blijven plakken? NEE! Door je te richten op jouw ‘ideale fan’ schiet je met scherp in plaats van met hagel. Je bereikt de juiste mensen, waardoor je ook meer positieve reacties krijg en marketing leuker wordt. In dit artikel de 4 eerste stappen voor het leren kennen van je ideale fan.
Vind je het lastig om onder de aandacht te komen van mensen die je muziek waarderen? Lukt het je niet echt om buiten de familie en vrienden bekendheid te krijgen, bij mensen die de muziek écht waarderen, niet alleen omdat jij het maakt?
Je wil graag echte fans. Waardering voor je muziek voelen. Dat je familie en vrienden trots op je zijn omdat er over de hele wereld enthousiast wordt gereageerd op je muziek. Dat je muziek onder de aandacht komt van de JUISTE mensen.
Om dat te bereiken moet je weten wie je ideale fan is. Onderstaande stappen zijn het begin daarvan. Want aan de hand van vergelijkbare artiesten, kun jij verder onderzoek doen naar wie jouw ideale fan is.
De 4 stappen:
1) Luister eens HEEL eerlijk naar je muziek. Op welke bekende bands en artiesten lijkt het?
2) Vraag 5 mensen minimaal 3 artiesten te noemen waarop je muziek lijkt.
3) Noteer de namen die je noemt en kijk of er overlap is.
4) Maak een lijst met minimaal 7 en maximaal 14 artiesten.
Poppen er nu al voldoende artiesten op? Ga dan op onderzoek naar de fans van deze artiesten. Heel veel succes gewenst en hopelijk krijg je snel meer inzicht in wie jij wil bereiken. Hulp nodig met vervolgstappen? Wil jij echt eens werk marken van jouw zichtbaarheid als muzikant? Kijk dan eens bij ‘F.I.R.E. (TRAINING + COMMUNITY)’ in het menu hierboven.
Groetjes,
Mirjam
P.S. Wil jij nieuwe blogs en andere tips in je inbox ontvangen? Schrijf je hieronder in: