De opbouw van een e-mail met de AIDA methode
Je merkt een dalend bereik op social media. Je post berichten, die maar door een klein gedeelte van je fans wordt gezien. Daarom wil je minder afhankelijk worden van de algoritmes op social media, maar hoe? Met e-mail! Want dat heb je zelf in de hand. E-mailadressen zijn bijna altijd uniek voor 1 persoon. En ze worden nog steeds geopend als jij de aandacht in je onderwerpregel weet te trekken. Hoe je jouw boodschap vertelt in een e-mail? Hier tips aan de hand van de AIDA methode!
A = Attention
Als ze je mail hebben geopend, heb je al de aandacht. Dus het ‘attention’ gedeelte verzorg je met het onderwerp van de mail. De onderwerpregel heeft dus als enige doel om het aantrekkelijk te maken om de mail te openen.
I = Interest
De persoon opent de mail en je hebt de aandacht. Degene is bereid om je verhaal aan te horen. Nu is het aan jou de taak om interesse te wekken. Je hebt daar ongeveer vijf seconden de tijd voor. In het begin van je e-mail wil je dus de interesse in de verdere mail creëren. Open een ‘loop’, start een verhaal, spreek interesses obv segmenteren, geef ze een reden om door te lezen.
D = Desire
Hier komt het doel van je mail naar voren. Als het doel is om degene te laten reageren op je mail, dan moet je de ‘desire’, oftewel verlangen gaan opwekken om op die reply knop te drukken. Als je doel is dat mensen op een link klikken, dan ga je verlangen opwekken naar de entertainment of informatieve waarde van die link. Het grootste gedeelte van de mail gaat om het aanwakkeren van dat verlangen.
A = Action
En dan komt de call-to-action. Je gaat heel duidelijk aan de lezer vertellen wat je wil dat ie gaat doen. Doe dit meestal op 2 manieren: 1 versie erin je een stuk tekst laat linken naar het doel, en 1 versie waarin je de link zelf laat zien en die ook klikbaar maakt.
Afsluiting
Daarna sluit je de mail af, het liefst gelinkt met je doel. Dus als je wil dat ze ergens op klikken kun je zeggen ‘ik hoop je daar te zien’ of iets dergelijks. Als je wil dat ze reageren op de mail kun je afsluiten met: ‘ik hoop van je te horen’.
Handtekening
Sluit de mail af met je eigen naam, dus je voornaam en eventueel achternaam en daaronder de bandnaam. Mensen begrijpen dat je niet met alle 3/4/5 bandleden die mail hebt geschreven, dus waarom niet die persoonlijke connectie maken door de mail persoonlijk af te sluiten. Als je een duo bent, kun je er eventueel wel voor kiezen om beide namen er onder te zetten.
In m’n online cursus F.I.R.E. kun je leren HOE je precies e-mail verstuurt op de juiste en meest efficiënte manier.
Groetjes Mirjam
P.S. Wil je geen nieuwe blogs en tips meer missen? Schrijf je hieronder via de gele knop in voor updates:
GEGEVENS
onlightning
mirjam@onlightning.nl
kvk: 72223812
btw: NL001802291B85
site content
SCHRIJF JE IN VOOR UPDATES