Je weet dat je je moet onderscheiden van andere artiesten om succesvol te zijn met je muziek. Want opvallen is goed, opgaan in de menigte brengt je geen muzikaal succes. Maar hoe?! En wat heeft een vis daarmee te maken? 😉
Foto: Hans Anneveldt
Je voelt aan dat het steeds moeilijker is om met ‘eigen’ muziek een plek in de muziekindustrie te bemachtigen en te behouden. Je hebt er nog geen hulp bij gezocht, want voorheen liep het allemaal wat meer natuurlijk, met steeds weer leuke vooruitzichten en hoogtepunten.
Nu gaat het niet meer zo ‘automatisch’. Zelfs als je een tour hebt gehad ligt het nogal stil. Je zou graag willen dat de olievlek meer verspreid zou worden, dat je populariteit met de dag groter wordt. Dat je – ondanks de miljoenen andere muzikanten – opvalt met je muziek en dat het wordt gewaardeerd.
‘Opvallen’ is erg belangrijk als je succes wilt hebben in de muziekindustrie. Maar hoe doe je dat zonder grote budgetten? Het antwoord: Niche Marketing.
Wat zou jij willen zijn, op basis van de impact die je zou kunnen maken:
Een kleine vis in een oceaan?
of
Een grote vis in een vijver?
Natuurlijk het laatste! Want als je een grote vis bent in een vijver, kun je rimpels veroorzaken in het wateroppervlak. Je kunt impact maken.
Op dezelfde manier kun je deze vraag stellen over je muziek:
Wil je een ‘kleine muzikant’ zijn binnen een genre?
of
Een ‘grote muzikant’ binnen een niche?
Het gaat niet altijd alleen maar om wereldberoemd worden. Het gaat meestal om beroemd worden binnen je eigen micro-niche. Wanneer je je eigen micro-niche weet, dan zullen mensen je niet alleen VEEL SNELLER VINDEN, maar zul je fans vinden die veel makkelijker je muziek KOPEN. Omdat ze échte fans zijn.
Hulp nodig bij het bepalen van je niche? Met het vinden van je ideale fans? En wil jij echt eens werk marken van jouw zichtbaarheid als muzikant? Kijk dan eens bij ‘F.I.R.E. (TRAINING + COMMUNITY)’ in het menu hierboven.
Groetjes,Â
Mirjam
P.S. Wil jij nieuwe blogs en andere tips in je inbox ontvangen? Schrijf je hieronder in: