Voorkom dat je je focust op de verkeerde data
Volgers op social media en andere cijfers die zichtbaar zijn voor anderen zijn leuk als je ze er veel hebt, maar te veel focus op deze data kan negatieve gevolgen hebben voor je muziek. In dit artikel meer informatie over waar je je dan beter wél op focust.
Je zou graag meer volgers willen op social media. Daarom nodig je iedereen zomaar uit om je pagina te liken. Inmiddels heeft dat het aantal volgers al wel wat vergroot, maar je mist de échte fans, die uit zichzelf jou gaan volgen om de muziek die maakt, in plaats van mensen die je kent, die uit ‘aardigheid’ maar op die knop drukken.
De rek is daar inmiddels wel uit. Iedereen die je kent heb je nu wel uitgenodigd en het blijft een beetje stil staan. Iedere dag/week check je weer dat cijfer wat staat voor het aantal volgers en het schiet maar niet op. En veel betrokkenheid krijg je ook niet echt op je post. Het voel niet echt heel nuttig allemaal.
Je moet begrijpen dat er 2 soorten data bestaan: ‘vanity metrics’ en ‘actionable metrics’.
Vanity metrics schetsen het meest rooskleurige beeld, maar stellen jou niet in staat om weloverwogen zakelijke beslissingen te nemen. Deze gegevens lijken op het oog heel positief en nuttig, maar in de praktijk geven ze vaak een vertekend beeld van de werkelijkheid, want ze zijn vaak makkelijk positief te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door het kopen van Facebook-likes. Of het uitnodigen van mensen die je pagina gaan liken, maar niet ECHT je muziek leuk vinden. Hierdoor krijg je geen zicht in hoeveel échte fans je nu hebt.
Alleen op basis van actionable metrics kan je weloverwogen zakelijke beslissingen nemen. Zo kun je bijvoorbeeld beter kijken naar de Engagement Rate van je Facebook-posts, dan naar het aantal volgers dat je hebt. In de statistieken van je Facebook-pagina kun je al heel wat meer nuttige informatie halen.
Ga daarvoor naar je Facebook-pagina en dan naar ‘statistieken’ in het menu. De 3 meest zinvolle tabbladen uit je statistieken:
Berichten
Hier ontdek je wat voor soort berichten succesvol zijn (veel betrokkenheid hebben), waardoor je in de toekomst meer van dat soort berichten kunt posten en minder van de ‘slechtere posts’.
Klik op het pijltje rechtsboven en kies voor ‘mate van betrokkenheid’ voor een weergave waarin je fijn kunt vergelijken. Weet dat normaal gesproken een mate van betrokkenheid van 4% al heel hoog is, maar in de muziekindustrie ligt dat gemiddelde vaak hoger. Zie je deze optie niet? Dan heb je al de nieuwe versie. Kijk dan welke berichten het meeste bereik en het meeste betrokkenheid hebben gekregen en pas daar je berichten-strategie op aan zo nodig.
Mensen klagen vaak om het slechte bereik van Facebook tegenwoordig. Hier kun je zien hoeveel mensen je posts daadwerkelijk hebben bereikt. Als je betere posts plaats, gaat je bereik omhoog. Als je post meer mensen heeft bereikt dan het aantal dat je aan volgers hebt, kun je stellen dat die post soort van ‘viral’ is gegaan.
Evenementen
Facebook heeft sinds kort een nieuwe versie van de evenement statistieken, maar is deze momenteel nog uit aan het rollen. Er is dus kans dat je deze functie nog niet hebt. Ga maar eens uit onderzoek uit en haal er interessante informatie uit!
Mensen/doelgroepen (ligt aan welke versie je hebt)
Dit is de plek waar je meer te weten komt over de demografische gegevens van je volgers. De meest interessante tab hierbinnen is ‘betrokken personen’, omdat dit ook echt de mensen zijn die reageren op je posts (in plaats van te kijken naar de gegevens van ALLE volgers).
Kijk regelmatig in je statistieken en maak op basis daarvan doelstellingen, in plaats van alleen ‘het aantal volgers vergroten’. Succes!
Groetjes,
Mirjam
P.S. Vaker tips zoals deze ontvangen? Schrijf je hieronder via de gele knop in voor updates!
GEGEVENS
onlightning
mirjam@onlightning.nl
kvk: 72223812
btw: NL001802291B85
site content
SCHRIJF JE IN VOOR UPDATES