Nieuw logo geel

Zo pitch je je muziek naar programmeurs en potentiële fans

“Ben je muzikant? Wat voor een muziek speel je?” Een simpele vraag, waar bij veel muzikanten geen simpel antwoord op komt. Ze stamelen wat. Hebben 5 minuten nodig om in vage taal hun muziek te omschrijven. En “het is toch vooral ook uniek, je moet het zelf maar beleven”.

Maar mensen zijn in eerste instantie niet geïnteresseerd in nog meer muziek. Want ze hebben al veel muziek. Over het algemeen zullen mensen niet uit zichzelf actie ondernemen. Behalve als je ze een goede reden geeft.

Ik zie het ook gebeuren in mails naar programmeurs. Dan plakken ze hun biografie van 1 A4tje lang in de mail en dan ‘op hoop van zegen’.


Wat je nodig hebt, is de skill in om in 1 of 2 zinnen je muziek te omschrijven. Waarbij je kaders geeft waar in het muzieklandschap je muziek past, wat je kwaliteiten zijn en waarmee je je onderscheidt.

Bij deze leer ik je hoe je een ‘oneliner’ kunt maken, zodat je nooit meer een wazig antwoord hoeft te geven, en je een to-the-point mail kunt opstellen.

Een oneliner bestaat uit:
– (micro)niche (omschrijving)
– groot artiest (omschrijving)
– hedendaagse artiest (omschrijving)
– USP(‘s) (nieuwsgierig maken)
– Wildcard(s) (nieuwsgierig maken)

Als in Nederland én in het buitenland speelt, schrijf dan een Nederlandse en Engelse variant.

(MICRO)NICHE
Gebruik de omschrijving van de niche of microniche. Gebruik geen genre, dat is veel te algemeen. Het woord ‘Genre’ ken je waarschijnlijk wel. Het geeft aan wat voor een soort muziek je maakt. Welke stijl. Er zijn grote genres, zoals pop, rock, metal, etc. Maar binnen die genres heb je nog heel veel nuances. Er zijn 4 lagen: Genre, Subgenre, Niche, Micro-niche. Per laag wordt het specifieker.

Voorbeeld: Hardrock

GROOT ARTIEST
Kies een bekende artiest of band waardoor je bent geinspireerd, of die hoorbaar is in je muziek. Een artiest of band die vrijwel iedereen kent (wereldberoemd).

Voorbeeld: AC/DC.

HEDENDAAGSE ARTIEST
Kies een ‘hedendaagse’ artiest. Dit zijn artiesten die de afgelopen 2 jaar iets hebben uitgebracht, niet wereldberoemd zijn maar wel bekend in het genre. Mocht dit te lastig zijn, kun je in plaats daarvan ook 2 grote artiesten noemen.
Voorbeeld: Joan Jett

USP
USP staat voor Unique Selling Point en daarmee geef je aan wat er uniek is aan jou en/of je muziek. Bepaal door onderstaande vragen wat je USP is. Is er iets anders aan onderstaande punten t.o.v. andere artiesten in je (sub)genre?
… de gebruikte instrumenten
… je ontstaansgeschiedenis
… de onderwerpen van de lyrics
… het maakproces
… de samenstelling van de band en/of de bandleden zelf
… de stem(men)
… de stemming/sfeer
… hoe mensen zich gaan voelen als ze de muziek horen
… de speelstijl
…de mix met andere muziekstijlen

Noteer voor jezelf 1 of meerdere unieke punten. Als je het niet weet, of je wil extra input van buitenaf, stel dan enkele vragen aan je volgers op social media en e-mail.
– Welk woord schiet je te binnen wanneer je aan onze muziek denkt?
– Wat vind je uniek aan ons of onze muziek t.o.v. andere artiesten in ons genre?
– Hoe voel je je als je onze muziek luistert?

Kies uiteindelijk 1 of maximaal 3 USP’s.

Voorbeeld:
Makes you happy
Female fronted
Two rockchicks

WILDCARDS
Dit zijn de overige dingen die belangrijk zijn om erin te verwerken. Dingen die misschien niet ‘uniek’ zijn zoals USP’s, maar wel belangrijk. Dit kunnen ook dingen zijn die uit het vragenlijstje richting huidige volgers komen.

Voorbeeld:
Energetic
Party
Great performance


ONELINER VOORBEELD
Hardrock (niche) that makes you happy (USP) and sounds like a mix of AC/DC and Joan Jett (grote en hedendaagse artiest), by 4 energetic (wildcard) rockers including 2 chicks (USP) with a great performance (wildcard).

Succes met het samenstellen van jouw eigen oneliner!

Groetjes Mirjam

P.S. Mijn mail-vrienden hebben dit bericht 1 week eerder ontvangen en krijgen regelmatig ook éxtra info. Als eerste lezen en niets missen? Schrijf je in voor Mirjams Muziek Marketing Mails

 

LET’S CONNECT

GEGEVENS

onlightning
mirjam@onlightning.nl

kvk: 72223812
btw: NL001802291B85

SCHRIJF JE IN mirjams muziek marketing mails