Als je weinig waardering voelt voor je muziek en je je doelen jaar na jaar niet haalt, werkt dat behoorlijk demotiverend. Het zal niet voor het eerst zijn dat een band of muzikant vroegtijdig stopt met muziek maken omdat het maar niet lukt om een fanbase op te bouwen. En dat is zonde, want vaak is er genoeg potentie en talent!
Als het je niet lukt om onder de aandacht te komen van mensen die je muziek waarderen, dan blijf je aanmodderen binnen je kring van familie, vrienden en kennissen. Zij vinden het meestal leuk omdat JIJ het bent, maar je mist dan de echte erkenning voor je muziek, echte fans!
Grote kans dat je je muziek probeert te promoten via optredens, social media, STREAMINGPLATFORMS en mails, maar het LIJKT alsof niemand je hoort. HOE VAL JE OP TUSSEN AL DIE ANDERE MUZIKANTEN?
JE SteekT er veel tijd en energie in EN MUZIEK MAKEN IS NATUURLIJK SUPER LEUK, maar VERDER KOMT ER weinig voor terug. Bijvoorbeeld bij het boeken van (goed betaalde) optredens: je mailt je suf maar er komen maar weinig (positieve) reacties terug. EN JE POST REGELMATIG OP SOCIAL MEDIA, MAAR NIEUWE FANS ZIE JE NIET VEEL.
Dit kan frustrerend zijn, maar laat je niet uit het veld slaan!
Veel muzikanten hebben als hoofddoel: lekker veel optreden. Dat is het moment waarop alles samenkomt. Waar de ‘rush’ wordt gevoeld. Waar de connectie wordt gemaakt met het publiek. Begrijpelijk! Want dat heb ik zelf ook.
MAARGOED, ALS JIJ JE RUSH ALLEEN VOELT BIJ OPTREDENS ÉN JE BELANGRIJKSTE PLAN IS OM JE FANBASE DOOR OPTREDENS TE VERGROTEN, DAN HEB JE EEN PROBLEEM, DIE VAN HET KIP-EN-HET-EI. JIJ WIL OPTREDENS VOOR NIEUWE FANS, MAAR DE BOEKER WIL JE LIEVER PAS BOEKEN ALS JE DIE AL HEBT! DAARNAAST ZIJN ER IN CORONA-TIJDEN NATUURLIJK MINDER MOGELIJKHEDEN MBT LIVE OPTREDENS. wAAR HAAL JIJ DIE KICK DAN VANDAAN?
Gelukkig hebben we nu iets om dit te doorbreken: online marketing. Hiermee kun je je naamsbekendheid en fanbase zélf laten groeien! Natuurlijk is het niet iets wat van de ene op de andere dag werkt. Maar als je hier consistent, slim, efficiënt EN VOL PLEZIER mee aan de slag gaat, dan krijg je geleidelijk aan steeds makkelijker NIEUWE FANS.
IK MERK BIJ M’N EIGEN BAND DAT, NU WE ZÉLF ONZE FANBASE LATEN GROEIEN, STEEDS VAKER OPTREDENS NAAR ONS TOE KOMEN. ZELFS IN DEZE GEKKE TIJDEN. ÉN IK BEN DE LAATSTE DIE ZEGT DAT WE VOORTAAN ALLES ONLINE MOETEN DOEN, MAAR ER ZIJN OOK ONLINE MOGELIJKHEDEN OM DIE ‘RUSH’ TE VOELEN.